پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

شخم و شیار ۱۵ درصدی شالیزار‌های بابل

شخم و شیار ۱۵ درصدی شالیزار‌های بابل

     سرپرست جهاد کشاورزی بابل:۲۴ هزار و ۸۲۲ هکتار از شالیزار‌های این شهرستان معادل ۱۵ درصد تا کنون شخم و شیار اولیه شد.

خبرگزاری صدا و سیما: سرپرست جهاد کشاورزی بابل با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین راهکار‌های مبارزه با آفت ساقه خوار برنج و تولید غذای سالم، شخم و شیار زمستانه و انهدام علف‌های هرز حاشیه مزارع برنج است، گفت: با وجود ۴۷ هزار و ۵۳۳ هکتار شالیزار این شهرستان، تاکنون عملیات شخم و شیار اولیه با احتساب کشت دوم در ۲۴ هزار و ۸۲۲ هکتار انجام شد.

محسن آهنگری با اشاره به اینکه شخم و شیار مختص برنج در ۶ هزار و ۳۲ هکتار معادل ۱۵ درصد مزارع صورت گرفت، افزود: تهیه بستر با احتساب کشت دوم با استفاده از تراکتور مخصوص شالیزار در ۹ هزار و ۹۱ هکتار، تراکتور متوسط ۱۲ هزار و ۴۴۰ هکتار و با تیلر ۳ هزار و ۲۹۱ هکتار انجام شد.

او سطح آب تخت اولیه را ۳۰۰ هکتار و تعداد آزمون خاک را ۳۸ نمونه اعلام کرد و گفت: آفت ساقه‌خوار مهمترین آفت گیاه برنج است که زمستان را بصورت لارو کامل در ساقه‌ها و بقایای بجامانده از کشت قبلی در مزارع و همچنین ساقه علف‌های هرز حاشیه مزارع برنج سپری می‌کند.

آهنگری گفت: انجام شخم و شیار و زیر خاک کردن بموقع کاه و کلش بجا مانده در مزرعه، علاوه بر کنترل آفات سبب پوسیدگی بقایا و افزایش ماده آلی خاک و در نهایت افزایش محصول کشت سال بعد خواهد شد. 

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *