پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

نشست فعالان اقتصادی بابل با وزیر امور اقتصادی و دارایی

در نشست فعالان اقتصادی بابل با وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح شد:

خطر تعطیلی واحدهای تولیدی ناشی از نبود سرمایه در گردش و توقف در پرداخت تسهیلات بانکی

      فعالان اقتصادی شهرستان بابل در نشست با وزیر امور اقتصادی و دارایی بر این نکته تاکید کردند که خطر تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل نبود و کمبود شدید سرمایه در گردش و متوقف شدن پرداخت تسهیلات بانکی بسیار جدی شده است.

 ایرنا: فعالان اقتصادی شهرستان بابل خطاب به احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی بیان داشتنند: تورم، نوسانات نرخ ارز، تصمیم های ناگهانی و متوقف شدن تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی را بیچاره کرده است.

آنان بیان داشتند: بسیاری از واحدهای تولید با چنگ و دندان فقط به خاطر منویت رهبر معظم انقلاب و رویکرد مردمی دولت سیزدهم به ادامه تولید و حفظ اشتغال توجه دارند، اما نیاز به حمایت داریم.

رییس انجمن کارآفرینان شهرستان بابل در این نشست گفت: تحریم عامل رکود نیست بلکه بی تدبیری و سیاست های انقباضی بعضی از بانک ها عامل چالش واحدهای تولیدی است، عدم نقدینگی و بدهی قبلی به بانک ها اشکالات مالیات ارزش افزوده، مشکلات سامانه حمل و نقل، تغییر نرخ ارز و سایه سنگین آن بر اقتصاد و تورم دلیل وجود مشکلات فعلی است.

علی رمضانپور با بیان این که هزینه سر بار واحدهای تولیدی بسیار بالا رفته است، افزود: قطع برق و گاز واحدهای تولیدی سبب کم شدن تولید شده است، طلب واحدهای تولیدی از شرکت های دولتی از دیگر مشکلات است.

وی ادامه داد: به واسطه احساس مسوولیت واحد های تولیدی امروز مدیران این واحدها با چنگ و دندان همسو با رویکرد نظام و دولت سیزدهم مشغول بکار هستند، حتی فعالیت یک واحد از ۳۰۰ واحد تولیدی تحت پوشش این انجمن در بابل متوقف نشده است.

وی تصریح کرد: امسال سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به دلیل ارزش پول و تورم باید تا پنج برابر بیشتر می شده است اما حتی به اندازه تسهیلات سال گذشته پرداخت نشده است.

صمد پورتیموری مدیرعامل واحد تولیدی نانو در بابل نیز بیان کرد: مشکلات واحدهای تولیدی در مقوله بانک ها است، در حالی که بانک ها سرمایه گذاران هستند، اما دستورالعمل و تصمیم های ناگهانی مشکلات را دو چندان می کند، قطع ناگهانی تسهیلات بانکی علاوه مشکلات واحدهای تولیدی، رانت می آورد.

وی ادامه داد: حذف و توقف ناگهانی تسهیلات و بالا رفتن تورم سبب متزلزل شدن تثبیت کار و اشتغال می شود. در شرایط تورمی امروز کشور واحدهای تولیدی و صنعتی نمی توانند سرمایه خودشان را در بانک ها بگذارند، چراکه اصلا منطقی و توجیه اقتصادی ندارد، پس تصمیم ملی در تسهیلات بانکی بسیار مهم و اساسی است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: واحدهای تولیدی روی تصمیم ها و مصوبات مسوولان دولتی حساب می کنند، اگر عملیاتی و یا متوقف شود، ضربه سنگینی به واحدهای تولیدی می زند ، تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی به دلیل تصمیم های بدون پشتوانه عملی با چالش مواجه شده است.

پور تیموری بیان کرد: امروز شرکت های شهرک های صنعتی، ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری دارند، اما متاسفانه به دلیل بی توجهی به بعضی از مسایل در شهرک ها با چالش جدی مواجه هستیم.

فریدون احمدی مدیر یک واحد بسته بندی برنج شهرستان بابل نیز در این نشست بر ضرورت حمایت از تولید و توزیع برنج های قهوه ای تاکید کرد و گفت: تورم و متوقف شدن تسهیلات مشکلات واحدهای تولیدی را دوچندان کرده است.

حسن ابراهیمان یکی از مدیران واحد های تولیدی بابل هم در این نشست بیان کرد : معافیت ۲۰ ساله واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را باید دنبال و عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: این واحدها در این مناطق با منطق برخورداری از این معافیت فعالیت شان را توجیه کردند، اما متاسفانه به این منطق اصلا توجه نمی شود و تقاضا داریم این معافیت را از واحدهای تولیدی را در مناطق محروم اجرایی کنند.

امام جمعه شهرستان بابل هم در این نشست گفت: به نظر می رسد مردم با توجه به مشکلات گرانی بعضی از کالاها ، بین مدیران اقتصادی وحدت رویه وجود ندارد، اگرچه در مدت خدمت دولت سیزدهم خدمات به مردم بی نظیر است، اما مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در استان نیز زیاد است که باید برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: واحدهای تولیدی برای حل مسایل کشور به رغم همه مشکلات و حتی متضرر بودن ، فعالیت تولید را متوقف نکردند.

وی به ظرفیت های سرمایه گذاری شهرستان بابل اشاره کرد و گفت: عمده و گردش مالی این شهرستان کشاورزی زراعی برنج و مرکبات است که با چالش مازاد فروش محصول مواجه هستند.

امام جمعه بابل با تاکید بر لزوم توجه دولت به این مشکلات، برای دولت در رفع مشکلات آرزوی توفیق کرد و افزود: بازاریان در موضوع مالیات مطالباتی دارند تا به فعالیت خود ادامه بدهند، باید در محاسبه و دریافت مالیات از اصناف حمایت لازم از آنان صورت بگیرد.

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع و معاون و کشاورزی مازندران نیز در این نشست بیان کرد: امسال برنجکاران حدود ۳۰ درصد بیشتر تولید کردند ، اما با واردات بی رویه برنج ، برنج تولیدی استان پس از گذشت حدود پنج ماه از زمان تولید در انبارها موجود است و بازار فروش ندارد.

عبدالله مهاجر به نبود بازار فروش مازاد بر تولیدات کشاورزی مازندران به خصوص برنج و مرکبات اشاره کرد و افزود: دولت قول و وعده ساماندهی بازار محصولات کشاورزی را داده است، اگرچه دولت سیزدهم همراه در برنامه ریزی های حل بازار فروش محصولات کشاورزی است و زمینه صادرات را فراهم کرده اما مسایل برطرف نشده است.

وی ادامه داد: کمبود کانتینرهای صادراتی ، مشکلات گمرگ و قرنطینه و تصمیم های ناگهانی و از طرفی تورم و کاهش ارزش پول مشکلات صادرات محصولات کشاورزی را دوچندان کرده است.

رییس اتاق بازرگانی مازندران گفت: بسیاری از سرمایه گذاران در استان که شناسایی شدند اما به دلیل جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی سبب فرار سرمایه گذاران شده است. وحدت رویه بسیار مهم است، مالیات بخش تولید واقعا مشکل آفرین شده است، حمایت از تولید با منطقی شدن دریافت مالیات است، واحدهای تولیدی و صنعتی در شرایط سخت برای این واحدها اصلا فرار مالیاتی ندارند.

مهاجر افزود: در بخش کشاورزی باید تعهد ارزی برطرف شود، با قیمت روز خریداری شود تا رقابت در صادرات محصولات کشاورزی برای صادر کننده به وجود بیاید.

رشیدی دبیر شورای هماهنگی بانک های مازندران نیز گفت : شبکه بانکی مازندران همواره در اختیار مردم و تولید کنندگان است و طبق آمار رسمی بانک مرکزی ۲۶درصد رشد در منابع بانکی داشته است.

وی با اشاره به این که بانک ها در تامین تسهیلات به دلیل توان محدود هستند، تصریح کرد: تا پایان دی ماه امسال ۶۷هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت کرده است که ۲۴درصد به صنعت، ۲۳ درصد بخش های کشاورزی، هشت درصد مسکن و ۲۲ درصد گردشگری بوده است.

رشیدی گفت: شبکه بانکی مازندران علاوه بر پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی استان می بایست ۲ هزارو ۸۸۸ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت می کرد که این آمار با همت دولت و همکاری بانک ها به سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید یعنی ۱۳۶ درصد بیشتر عملکرد داشته است.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *