نماینده بابل: درباره فضای مجازی، قانونی مغایر منافع مردم تصویب نمیکنیم
«مهدی سعادتیبیشهسری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پی انتشار خبر بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» در مجلس (که برخیها آن را زمینهساز فیلترینگ و محدودسازی کاربران میدانند) و همچنین اعلام نام موافقان این طرح که نام وی به همراه باقرزاده نماینده بابلسر و فریدونکنار و باباییکارنامی نماینده ساری و میاندورود در آن بین دیده میشود، توضیحاتی در این خصوص ارایه داد:
طرح مذکور در کمیسیون مربوطه هنوز در حال بررسی و ویرایش بوده و به صحن مجلس نرسیده است.
این طرح آبان ماه سال گذشته تحت عنوان صیانت از فضای مجازی اعلام وصول شد اما تغییراتی در آن اعمال شد و این نسخه میراث سومی است که در ۲ هفته اخیر اصلاحاتی در آن اعمال شده و در دستور کار مجلس قرار گرفته است کما اینکه عنوان آن به طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی تغییرنام یافته است.
برخی این طرح را اصلا نخواندهاند و از آخرین تغییرات اعمال شده بر آن نیز اطلاعی ندارند به همین دلیل با بیان اینکه تدوین آن با هدف فیلترینگ و انسداد پلتفرمهای خارجی صورت گرفته ذهن مخاطبان را به این سمت میبرند و ساماندهی را به انسداد و فیلترینگ معنی میکنند و این در حالی است که طرح مذکور یکی از اولویتها و ماموریتهای اصلی مجلس یازدهم و براساس واقعیات، نیازها و ضروریات جامعه در حوزه حکمرانی تدوین شده و از ۱۴ ماه گذشته تاکنون در حال بررسی است.
حمایت از کسب و کارهای خرد، صیانت از اطلاعات کاربران، ممانعت از تاثیر احتمالی تحریمها بر پلتفرمهای خارجی از دیگر دلایل پیشنهاد این طرح بوده است.
این طرح در کمیسیون فرهنگی به عنوان پیشنویس تهیه شده و در آن تمرکزی بر فیلترینگ صورت نگرفته بلکه ساماندهی و حمایت از پیامرسانها، نخبگان و فعالان حوزه فضای مجازی مدنظر قرار گرفته است علاوه بر آن برای قانونی که در این زمینه تصویب شود ضمانت اجرا نیز تعیین شده است.
در سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی مصوبهای برای ساماندهی این فضا داشت که در آن آمده بود هر فردی که بخواهد در این فضا سکویی برای ارائه خدمات ایجاد کند چند خصوصیت باید داشته باشد از جمله اینکه فعالان این فضا باید ثبتنام کنند بعد براساس مقررات تعیین شده فعالیت کنند ضمن اینکه پلتفرمها باید در ایران دفتر داشته و نماینده ایرانیالاصل داشته باشند اما این مصوبه بیش از ۴ سال است که اجرا نشده چرا که ضمانت اجرایی نداشته است.
جای تعجب دارد در آمریکا ۲۷٠ قانون برای مدیریت فضای مجازی وجود دارد اما در ایران این فضا رها شده است و این در حالی است که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که وضعیت تولید محتوا و دسترسیها ساماندهی نشوند از سوی دیگر در ایران بسیاری از پیامرسانهای داخلی نه تنها حمایت نشدند بلکه ۷٠ درصد پهنای باند در اختیار پلتفرمهای خارجی است.
از سوی دیگر ما در این طرح شرایطی را ایجاد کردیم که از اطلاعات کاربران حفاظت شود و اگر خلافی در این زمینه صورت گرفت پلتفرمهای مربوطه باید پاسخگو باشند ضمن اینکه بسیاری از خانوادهها در مورد مباحث فرهنگی این فضا حساسیتهایی دارند چرا که در شرایط کنونی تمام کودکان و نوجوانان بدون سطحبندی در این فضا فعال هستند بنابراین باید این روند مدیریت شود.
آخرین قانون فضای مجازی مربوط به سال ۸۸ بوده است بنابراین میتوان گفت ایران جزو بیقانونترین کشورها در حوزه فضای مجازی است.
این خلاء مخاطراتی را برای کاربران فضای مجازی به همراه داشته است به طور مثال در حوزه کسب و کار فعالیت تاکسیهای اینترنتی بر پایه گوگل است که اگر تعهد اخلاقی خود را در این حوزه حفظ نکند ۷٠٠ هزار نفر بیکار خواهند شد بنابراین ما تابع سیاستهای آنها شدهایم و ممکن است در این زمینه حقوق کاربران رعایت نشود.