پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

برداشت نخستین برنج ارگانیک از شالیزارهای بابل

معاون فنی جهاد کشاورزی بابل با بیان اینکه این مزرعه زیر نظر جهاد کشاورزی بابل قرار دارد، گفت: صادق شکراله پور کشاورز بابلی ارقام  برنج طارم محلی و هاشمی را در سطح چهار ونیم هکتار به صورت ارگانیگ کشت کرد.

شهید پور گفت: برنج ارگانیک برنجی است که در زمان تولید، کاشت و داشت بدون استفاده از سموم شیمیایی آفت کش تولید می‌شود و مانند دیگر غذا‌های ارگانیک تمام مراحل رشد آن با سیستم طبیعی هماهنگ است و در تولید این نوع محصول از سموم دفع آفات گیاهی نظیر قارچ کش‌ها و علف هرز کش‌ها استفاده نمی‌شود.

او افزود: برنج ارگانیک از بذر سالم بومی، عاری از آفت و بیماری برای کشت استفاده می‌شود و حاصلخیزی خاک شالیزار هم با استفاده از کود حیوانی کاملا پوسیده عاری از هرگونه آفت و بیماری و کود سبز و کود بیولوژیک صورت می‌گیرد و کشاورزان برای مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج از زنبور تریکوگراما و تله فرمونی استفاده می‌کنند.

شهید پور گفت: کشاورزی ارگانیک راه نجات بشر برای دستیابی به غذای سالم و پاسخی کهن به مشکلات امروز کشاورزی نوین است؛ کشاورزی ارگانیک، مدیریت تولید مناسب است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم‌های زیستی، چرخه‌های زیستی و فعالیت‌های بیولوژیکی سیستم کشت می‌شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی بابل ادامه داد، امروزه مساله وجود مواد زیان آور و بقایای آفت کش‌ها در مواد غذایی و آلودگی‌های زیست محیطی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و بروز نگرانی‌های ناشی از آن موجب شده که نظام‌های کشاورزی بوم سازگار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شوند.

شهیدپور تصریح کرد این شکل از کشاورزی بویژه برای روستاییان و کشاورزان خرد، بسیار مقرون به صرفه است؛ کشاورزی ارگانیک از طریق استفاده از نظام‌های مشارکتی پرورش بذر، عوامل طبیعی کنترل بیولوژیک، مدیریت حاصلخیزی خاک از طریق بازیافت و استفاده از کود سبز و مدیریت زیستگاه‌ها به منظور کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، کشاورزان را از قید تدارک نهاده‌های گران قیمت رها می‌سازد.

او گفت: شهرستان بابل ۴۷ هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه با تولید سیصد هزارتن شلتوک برنج پنج میلیون و پانصد هزار ایرانی را تامین می‌کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *