پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

تجارتخانه روس در بابل خانه تکانی می‌شود

مدیرکل بهزیستی مازندران روز شنبه از بنای تاریخی سلمان بابل که به نام تجارتخانه روس مشهور است بازدید کرد و گفت که این بنای تاریخی در آستانه عید نوروز ساماندهی و نونوار می‌شود.

بنای تاریخی مجتمع خدمات حمایتی سلمان بابل که در زمان پهلوی اول در بابل احداث شد در ۲۹ تیرماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۵۲ به ثبت ملی رسید، در جنگ جهانی دوم به عنوان تجارتخانه روس فعال بود و در زمان پهلوی دوم به عنوان مهد کودک مورد استفاده قرار می گرفت و به همین دلیل جزو اموال سازمان بهزیستی محسوب می شود .

دکتر فرزاد گوهردهی در حاشیه بازدید از این بنای تاریخی که کمتر از یک هفته پس از انتشار گزارش ایرنا در باره بی توجهی به آن و احتمال تخریبش صورت گر فت ، به خبرنگار ایرنا گفت : در گام نخست زباله ها و نخاله های موجود در این بنای تاریخی جمع آوری و حفاظ اطراف آن بهینه سازی می شود.

وی قول داد که در پایان هفته جاری بار دیگر از این مکان تاریخی بازدید می کند تا اقدامات فوری را که به بهزیستی بابل مکلف کرده است ، انجام شده ببیند.

گوهردهی اظهار داشت: برای مرمت این بنای تاریخی چون ثبت میراث فرهنگی است هماهنگی های مقدماتی با مدیرکل میراث فرهنگی مازندران انجام شده است تا با برگزاری یک جلسه با حضور مسئولان شهرستانی برای نجات این بنای تاریخی گره گشایی شود.

وی اضافه کرد : چهار راهکار برای نجات این بنای تاریخی از سوی بهزیستی مازندران ارائه خواهد شد که با همفکری یک راهکار مطلوب تر برای بازسازی و مرمت این بنای تاریخی انتخاب شود.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت : خیرین بابل از جمله سرآمدان در استان مازندران محسوب می شوند و انتظار می رود در این بخش ورودی جدی پیدا کنند تا بتوانیم با همکاری هم این بنای تاریخی را نجات دهیم.

گوهردهی ضمن قدردانی از ورود رسانه ها برای بیان مشکلات بنای تاریخی سلمان بابل ، گفت : ظرفیت رسانه ای در بیان مشکلات و رفع آن بسیار گره گشا است و مجموعه بهزیستی مازندران از این ظرفیت استفاده می کند.

ساختمان سلمان یا تجارتخانه روس در دروازه ورودی جنوب بابل و حوالی پل تاریخی  محمدحسن‌خان واقع است و جاده قدیم بابل به آمل هم از کنار این بنای تاریخی عبور می کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی نهم اسفندماه جاری با انتشار گزارشی با عنوان « زخم کلنگ سارقین برپیکر بنای تاریخی تجارتخانه روسیه در بابل » پرده از بی توجهی به این بنای تاریخی برداشته بود .

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *