پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

تردد از زیر پل ۳۰۰ساله محمدحسن خان بابل ممنوع شد

شورای ترافیک بابل تردد خودرو‌های سنگین زیر پل تاریخی محمدحسن خان بابل را ممنوع کرد.

جمعی از دوستداران میراث فرهنگی نسبت به تردد خودرو‌های سنگین از این پل تاریخی و فروپاشی این پل بخاطر برخورد سقف و بدنه خودروهای سنگین هشدار داده و خواستار چاره اندیشی فوری از سوی مسئولان بودند.

شورای ترافیک بابل طی مصوبه‌ای هر گونه تردد خودرو‌های سنگین از زیرپل تاریخی و ۳۰۰ساله محمدحسن‌خان این شهر را ممنوع و ساز و کار اجرای آن را هم مشخص کرده است.

فرماندار بابل گفت:بر اساس اضطرار بررسی و رفع مشکل قانونی ممنوعیت تردد خوردو‌های سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان این جلسه تشکیل و سازو کار‌های قانونی آن به شهرداری ابلاغ شده است.

قربانعلی ولیزاده بورا افزود: به دلیل اینکه شهرداری بابل در اجرای طرح ایجاد ممنوعیت برای تردد خودرو‌های سنگین از زیر پل تاریخی مشکل قانونی نداشته باشد، طی مصوبه‌ای مجوز قانونی داده شد.

او گفت: در حال حاضر در دو مسیر رفت و برگشت از زیر پل تاریخی بابل تردد انجام می‌شود که در شورای ترافیک تصمیم گرفته شد که یک مسیر به صورت کامل بر روی خودرو‌های سنگین و سبک بسته شود و مسیر دیگر با ایجاد سازه‌های مناسب در هفته جاری تنها بر روی تردد خودرو‌های سبک باز بماند.

فرماندار بابل گفت: با مصوبه شورای ترافیک عرض مسیری که قرار است خودرو‌های سبک تردد کنند به طول حدود یکصد متر با نیوجرسی به ۲متر و ۲۰سانت کاهش می‌یابد و همچنین در دهنه پل در زیرگذر سازه‌هایی به کار خواهد رفت که تنها تردد خودرو‌های سبک امکان پذیر باشد.

او افزود: ایجاد رمپ خروجی بین دو پل موجود دیگر در نزدیکی پل محمد حسن خان هم از سوی شهرداری بابل به صورت فنی بررسی می‌شود.

ولیزاده بورا گفت: بنای تاریخی پل محمد حسن خان از آثار فاخر تاریخی شهرستان بابل محسوب می‌شود که برای حفظ این بنای تاریخی همه مدیران مرتبط باید با حساسیت ویژه نسبت به حفظ این بنای تاریخی اهتمام داشته باشند.

پل افشاری محمدحسن خان بابل اسفند ۱۳۹۴ با ساخت پل جدید از زیر ترافیک شهری مرخص شد و قرار بود از آن پس به عنوان یک اثر تاریخی از گردشگران داخلی و خارجی میزبانی کند، ولی تداوم تردد روزانه صد‌ها دستگاه خودروی سنگین از زیرگذر پل و برخورد سقف این خودرو‌های سنگین به طاق‌ها و دیواره آبراه، خطر ریزش این اثر تاریخی را افزایش داده است.

این پل ۳۰۰ساله که حدود نیم قرن پیش یعنی سال۱۳۵۶ با شماره ۱۴۱۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد، با ۱۴۰متر طول و ۶متر عرض، دارای ۶چشمه طاق اصلی و دو چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱متر می‌باشد. این پل به سبک پل‌های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده و از ویژگی‌های مهم ساخت آن استفاده از سفیده تخم‌مرغ و ساروج است.

عبور از زیرگذر پل محمدحسن خان و آسیبی که به آن وارد می‌کند اگر چه تازگی ندارد و حتی بعد از خارج شدن پل از زیرترافیک هم ادامه داشت، ولی سال۹۵ شورای ترافیک شهرستان به دنبال اعتراض دوستداران میراث فرهنگی با گذراندن مصوبه‌ای، عبور و مرور خودرو‌های سنگین از زیر این پل را ممنوع کرده بود، مصوبه‌ای که ظاهرا اجرا نشده بود و رانندگان خودرو‌های سنگین هم در چنین وضعیتی بدون توجه به حجم و ارتفاع خودروهایشان با به کارگیری هر ترفندی آن‌ها را از زیر پل عبور می‌دادند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *