پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

رونق صنعت شیلات در بابل/ کارآفرینان نیازمند حمایت مسئولان هستند

 شهرستان بابل یکی از مهم‌ترین شهرهای مازندران در پرورش آبزیان بوده و امسال نیز رشد ۷ درصدی داشته است همچنین شیلات بابل با کسب رتبه نخست استان در پرورش آبزیان جایگاه ویژه‌ای داشته بطوری که قطب پرورش کپورماهیان شمال کشور محسوب شده است.

 

ایسنا: صنعت شیلات در مازندران یکی از صنایع مهم و استراتژیک کشور است این استان با داشتن منابع آبی فراوان به ویژه سواحل دریای خزر، ظرفیت بالایی در پرورش آبزیان به ویژه ماهی دارد، شرایط آب و هوایی مناسب و تنوع محیط‌های طبیعی، مازندران را به قطب پرورش ماهی تبدیل کرده است.

 صنعت شیلات علاوه ‌بر تامین نیاز داخل کشور و پروتئین مورد نیاز سبد غذایی مردم، به عنوان یکی از صادرات پر سود نیز در نظر گرفته می‌شود، قابلیت صادرات این محصولات به کشورهای دیگر، می‌تواند در توسعه‌ی اقتصاد و ارز آوری برای کشور بسیار موثر باشد.

دیگر اهمیت‌ صنعت آبزی‌پروری حفظ تعادل زیست محیطی است، با توجه به کاهش منابع طبیعی و آسیب‌های زیست محیطی احتمالی، استفاده از منابع آب شیرین برای پرورش ماهیان به عنوان روشی پایدار و سازگار با محیط زیست مطرح شده است، پرورش ماهی در استخرها و تاسیسات ویژه‌ی آبزیان، یک روش پایدار و کم هزینه برای تامین منابع غذایی مورد نیاز جامعه است .

رشد تولید ۷ درصد آبزیان در شهرستان بابل

رئیس اداره شیلات شهرستان بابل در گفت‌وگو با ایسنا، داشتن نگاه تخصصی، تکنولوژی و فنآور محور را برای رشد مراکز تولیدی آبزیان امری ضروری برشمرد و اظهار کرد: میزان تولید آبزیان شهرستان  بابل در سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن بوده است.

“کمیل آری” از میزان رشد تولید بیش از هفت درصد آبزیان در بابل خبر داد و یادآور شد: شهرستان بابل رتبه نخست استان در حوزه اشتغالزایی دارد و در سال جاری شاهد رشد ۲۵۰ درصدی در حوزه اشتغالزایی آبزیان بودیم.

آری با اشاره به اینکه ۶ پروژه مرکز پرورش ماهیان سردآبی و خاویاری در شهرستان بابل برای ساخت، خرید تجهیزات و تکمیل پروژه به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند، یادآور شد: دو مرکز پرورش ماهیان خاویار شهرستان هرکدام به ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

آری با اشاره به اینکه ۶۴۰ تولیدکننده تحت پوشش شیلات فعالیت می‌کنند، گفت: ۱۶۰ آببندان و۴۴۵ مزرعه ماهیان گرم آبی در استان داریم.

وی ادامه داد: در شهرستان بابل ۲۹ مرکز سردآبی، پنج مرکز پرورش ماهیان خاویار و یک مرکز پرورش ماهیان زینتی فعالیت دارند.

۱۰ هزار و ۳۰۰ تن تولید سالانه ماهی در بابل

آری مجموع تولید سالانه شهرستان را ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن برشمرد و تصریح کرد: ۷۰۰ تن تولید ماهیان سردآبی، ۱۰۰ تن تولید ماهیان خاویار گوشتی، هزار و ۳۰۰ تن تولید مزارع و هشت هزار و ۲۰۰ تن تولید آببندان‌های شهرستان است.

رونق صنعت شیلاتی در بابل/ کارآفرینان نیازمند حمایت مسئولان هستند

وی با اشاره به اینکه شهرستان بابل در تولید کپورماهیان قطب تولید شمال ایران است، گفت: سالانه پنج هزار تن ماهی از شهرستان بابل به کشورهای آسیایی از جمله عراق و آذربایجان صادر می‌شود.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *