پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

«سفره حسینی» با قدمت ۴۰۰ ساله در مازندران

روستای درونکلای شرقی و درونکلای غربی بخش بابلکنار با قدمتی ۴۰۰ سال هر ساله با شکوه هرچه تمام‌تر درب منازل اهالی روستا برای ناهار و اطعام دهی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بر روی دلدادگان شهدای دشت کربلا باز است.

 

 ایرنا: ۲ روستای درونکلای شرقی و درونکلا غربی که در ۱۸ کیلومتری جنوب بابل در بخش بابلکنار واقع شده دارای ۱۴۰۰ خانوار و ۵ هزار نفر جمعیت می باشد. در روز تاسوعا و عاشورای حسینی طی یک سنت ۴۰۰ ساله درب تمامی منازل این ۱۴۰۰ خانوار برای صرف ناهار و پذیرایی بر روی عزاداران حسینی باز است.

روستای درونکلای شرقی در روز تاسوعای حسینی میزبان دسته‌های عزاداری از سراسر شهرستان می‌باشد و روستای درونکلای غربی در روز عاشورا این سنت را انجام می دهد که این دو روستا میزبان جمعیت ۳۰ هزار نفری از اقصی نقاط کشور هستند که درب منازل آنها برای تمامی این مهمانان و عزاداران برای صرف ناهار و پذیرایی باز است.

مردم این ۲ روستا از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها برای مهیا کردن امکانات مهمانی برای به جای آوردن رسم اطعام دهی در این ایام را انجام می‌دهند. اهالی روستا حتی با توان مالی اندک با پخت برنج و تهیه ناهار از اجر و پاداش معنوی این ایام برخوردار می‌شوند و میراث دار خوبی برای زنده نگه داشتن سنت ۴۰۰ ساله اجداد خود در این دو روستا هستند.

میزبان های محرم در درونکلای غربی و درونکلای شرقی برنج مصرفی ناهار تاسوعا و عاشورا مهمانان را در ابتدای برداشت شالی به نیت امام حسین (ع) کنار می‌گذارند.

این دو روستا که در روز تاسوعا و عاشورا میزبان تمامی هیات های مذهبی شهرستان و دسته های عزاداری هستند، بعد از اتمام دسته روی و پایان مراسم تعزیه تمامی عزاداران مهمان حاضر در روستا برای صرف ناهار و اطعام دهی که از سوی میزبان به نحو شایسته ای تدارک دیده شد مراجعه می کنند و بعد از صرف ناهار و استراحتی کوتاه منزل را ترک می کنند. اهالی ۲ روستا از صبح درب منازل خود را به صورت کامل باز می‌گذارند و هر شخصی که وارد منزل آنها شد ناهار مهمان سفره امام حسین(ع) خواهد بود.

درونکلایی ها از ساعت ۱۱ صبح به بعد جهت تکمیل ظرفیت مهمانان خود در جمع عزاداران حسینی حاضر می شوند و از آنها خواهش می کنند که برای صرف ناهار به منزل آنها تشریف بیاورند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *