پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

ظرفیت مغفول گیاهان دارویی در توسعه بابل

ظرفیت مغفول گیاهان دارویی در توسعه بابل

شهرستان بابل با وجود قابلیت کشت ۵۰ نوع گیاه دارویی سهم ناچیزی در بهره‌برداری از این حوزه اقتصادی دارد.

باشگاه خبرنگارن جوان؛ امروزه گیاهان دارویی سهم چشمگیری در حوزه درمان دارد و از این رو کشت و تولید گیاهان دارویی می‌تواند نقش اساسی در اقتصاد یک شهرستان داشته باشد، حوزه‌ای که در چند سال اخیر به دلیل فراگیری ویروس کرونا و روی آوری بخش قابل توجه‌ای از مردم به داروهان گیاهی سبب ایجاد اشتغال و درآمدزایی مضاعف برای بسیاری از کشاورزان گردیده است، اما شهرستان بابل با وجود تنوع اقلیمی و قابلیت کشت ۵۰ نوع گیاه دارویی همچنان سهم ناچیزی در بهره‌برداری از این حوزه مهم اقتصادی دارد.

زهره امیری یکی از فعالان کشت گیاهان دارویی مهمترین مشکل در کشت گیاهان دارویی را کمبود زمین دانست و گفت: آماده سازی یک قطعه زمین برای کشت دارو‌های گیاهی میلیون‌ها تومان هزینه و چندین ماه زمان می‌برد تا به محصول برسد، اما در طی ۱۵ سال فعالیت در این حوزه چندین بار مجبور شدم مکان فعالیت رو تغییر دهم.
او افزود: مشکل دیگر فعالان این بخش نداشتن سهمیه کود و سموم کشاورزی است و بهره برداران این حوزه مجبور هستند نهاده‌ها را از بازار آزاد تهیه کنند.

امیری ادامه داد: متاسفانه در نبود نهاد‌های حمایتی، دلال‌ها در بخش گیاهان دارویی نیز حضور فعالی دارند و بهره بردار گیاهان دارویی مجبور است انبوه محصولات خود را با نصف یا حتی یک سوم قیمت بازار به دلالان بفروشد.

دکتر قربان‌پور کارشناس گیاهان دارویی نیز می‌گوید: بسیاری از مردم به دلیل ترس از عوارض دارو‌های شیمیایی، طب سنتی و استفاده از دارو‌های گیاهی را علاج درد خود می‌دانند.
او افزود: دارو‌های گیا‌هایی اگر زیر نظر طبیبان برجسته تجویز شود قطعا اثراتی به مراتب بهتر نسبت به دارو‌های شیمیایی دارد، اما اگر فردی بخواهد خودسرانه یا به دستور افرادی نابلد در حوزه طب سنتی داروی گیاهی مصرف کند قطعا دچار عوارض خواهد شد..
دکتر قربان‌پور ادامه داد:طب سنتی در گذشته علاج کننده بیماری‌هایی بود که علم روز پزشکی قادر به بهبود آن بیماری نبود و اکنون نیز با اپیدمی ویروس منحوس کرونا رشد قابل توجه‌ای داشته است
کارشناس گیاهان دارویی گفت: بسیاری از افراد برای پیشگیری از ابتلا به کرونا یا درمان به طبیبان سنتی مراجعه می‌کردند و با تجویز صحیح گیاهان دارویی نتیجه مثبتی می‌گرفتند و همین موضوع باعث علاقه مردم شد.

او افزود: طی سه سال اخیر آمار عطاری‌ها در شهر بابل افزایش صد درصدی داشت و همین امر نشان دهنده روی آوری و استقبال مردم از گیاهان دارویی است.

معارض برای زمین‌های واگذاری
محسن علی‌گل‌زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل در خصوص وضعیت کشت گیاهان دارویی در این شهرستان گفت: در مناطق ییلاقی شهرستان بابل گیاهانی مانند گل محمدی کشت می‌شود، اما در مناطق پایین دست با توجه به اینکه کشت برنج و مرکبات کشت مرسوم است حدود ۳ هکتار مزرعه کشت گیاهان دارویی وجود دارد که کافی نیست.
او افزود: ۸ هکتار زمین برای کشت گیاهان دارویی در مناطق بالادست و جنگلی نیز وجود دارد که این آمار نیز بسیار ناچیز است به همین دلیل فعالیت در زمینه پرورش گیاهان دارویی در این شهرستان بسیاراندک است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل ادامه داد: اکثر زمین‌های که منابع طبیعی برای کشت این محصول در مناطق جلگه‌ای معرفی می‌کند معارض دارد و وجود معارض هم دلیلی لست تا این فعالیت در مناطق میان‌دست اتفاق نیافتد.
محسن علی‌گل‌زاده افزود: وجود تعداد زیاد عطاری‌ها در بابل نشان‌دهنده علاقه مردم به استفاده از این محصولات است و این استقبال می‌تواند زمینه‌ساز موقعیت اقتصادی برای شهرستان باشد.
او افزود:افرادی که قصد فعالیت در کشت گیاهان دارویی دارند در مناطق جلگه‌ای باید حداقل نیم هکتار در مناطق میان‌بند حداقل یک هکتار و در مناطق بالادست بیش از یک هکتار زمین داشته باشند تا مجوز فعالیت بگیرند.
مدیر جهادکشاورزی بابل گفت: بیش از ۵۰ نوع گیاه دارویی در شهرستان بابل به صورت پراکنده قابلیت کشت دارد، اما فقط سه واحد فراوری فعال است که نیاز است منابع طبیعی و صنعت معدن تجارت به این حوزه نیز توجه وبژه‌ای داشته باشند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *