پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

فروشندگان برنج بابل تمایلی برای ارائه فاکتور ندارند/ افزایش احتمالی قیمت برنج با حدف ارز ترجیحی

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: کشاورزان تمایلی برای فروش برنج کیلویی 65 هزار تومان ندارند، و به سختی برنج کیلویی 70 هزار تومان عرضه می‌کنند از این‌رو به آشنایان خود بدون ارائه فاکتور و یا بارنامه و به اصطلاح رفاقتی برنج کیلویی 70 هزار تومان عرضه می‌کنند.

حسن تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به ثبات نرخ برنج در هفته‌های اخیر، بیان کرد: بعد از اینکه دولت برای کنترل قیمت‌ها در بازار برنج قیمت دستوری کیلویی 65 هزار تومان را اعلام کرد نرخ برنج ثابت ماند و روند افزایشی قیمت این محصول کنترل شد اما از سوی دیگر میزان خرید و فروش در حجم قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به قیمت انواع برنج ایرانی در بنکداری، گفت: طارم و هاشمی بودار نشده کیلویی 70 هزار تومان و بودار شده طارم و هاشمی کیلویی 75 هزار تومان، فجر کیلویی 55 هزار تومان، شیرودی کیلویی 45 هزار تومان و ندا کیلویی  42 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بسیاری از فروشندگان از ارائه فاکتور فروش اجتناب می‌کنند، بیان کرد: ارائه فاکتور به معنی فروش با نرخ دستوری است و از آنجایی‌که این نرخ کمتر از قیمت مورد توافق کشاورزان است بسیاری از فروشندگان از ارائه فاکتور اجتناب می‌کنند علاوه بر این فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز  از عرضه برنج ایرانی اجتناب کرده‌اند از این‌رو بازار این محصول روزهای آرامی را سپری می‌کند.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل، گفت: برنج خارجی در بازار فراوان است و با کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت برنج ایرانی تمایل برای خرید برنج خارجی در بازار افزایش پیدا کرده است.

تقی زاده با بیان اینکه کشاورزان تمایلی برای فروش برنج کیلویی 65 هزار تومان ندارند، گفت: کشاورزان به سختی برنج کیلویی 70 هزار تومان عرضه می‌کنند از این‌رو به آشنایان خود بدون ارائه فاکتور و یا بارنامه و به اصطلاح رفاقتی برنج کیلویی 70 هزار تومان می‌فروشند.

وی ادامه داد: به نظر من با حذف ارز ترجیحی، قیمت برنج داخلی پیش از برداشت برنج در خرداد سال آینده افزایش نرخ را تجربه خواهد کرد؛ علاوه بر این خبر افزایش دستمزد کارگران تاثیر خود را بر قیمت محصولات خواهد گذاشت و بدون تردید در سال آینده با حذف مصوبه قیمت دستوری برنج شاهد افزایش مجدد نرخ برنج داخلی در بازار خواهیم بود.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *