پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

آسیب عبور خودروهای سنگین از زیرگذر پل تاریخی محمدحسن‌خان بابل

آسیب عبور خودروهای سنگین از زیرگذر پل تاریخی محمدحسن‌خان بابل

 پل افشاری محمدحسن خان بابل اسفند ۱۳۹۴ با ساخت پل جدید از زیر ترافیک شهری مرخص شد و قرار بود از آن پس به عنوان یک اثر تاریخی از گردشگران داخلی و خارجی میزبانی کند ، ولی این روزها تردد روزانه صدها دستگاه خودروی سنگین از زیرگذر پل و برخورد سقف این خودروهای سنگین به طاق ها و دیواره آبراه ، خطر ریزش این اثر تاریخی را افزایش داده است .
این پل ۳۰۰ ساله که حدود نیم قرن پیش یعنی سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۴۱۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد ، با ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض ، دارای ۶ چشمه طاق اصلی و دو چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر می باشد. این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده و از ویژگی های مهم ساخت آن استفاده از سفیده تخم‌مرغ و ساروج است.

به گزارش ایرنا، حسین ایزدی معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: میراث فرهنگی بارها طی مکاتبه های مختلف با شهرداری و شورای ترافیک خطر تردد خودروهای سنگین برای این بنای تاریخی را گوشزد کرده و خواستار اتخاذ تدابیر لازم شده ولی به هشدارهای ما توجهی نشده است.

وی افزود: تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمد حسن خان نه تنها طاق‌ و آبراه چشمه  این پل را تخریب می‌کند بلکه به ستون های این پل هم آسیب جدی وارد می‌کند که این امر زمینه تخریب کل پل را فراهم می کند.

معاون عمرانی شهرداری بابل در پاسخ به این پرسش، می گوید: در سال جاری هیچ نامه‌ای از میراث فرهنگی یا شورای ترافیک به دستمان نرسیده که خطر تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی را اعلام کند.

 مهران مولانا افزود: اگر نامه ای از میراث فرهنگی در خصوص خطر تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی به دست ما برسد این مطلب در شورای ترافیک شهرستان مطرح و درخصوص آن تصمیم گیری خواهد شد. وی اظهار داشت: برای حفظ این اثر تاریخی و جلوگیری از تردد خودروهای سنگین زیر پل محمدحسن‌خان شهرداری بابل هشت طرح دارد که در صورت تصویب در شورای ترافیک و ابلاغ، شهرداری آنها را  اجرا خواهد کرد.

آقای ولیزداه، فرماندار بابل در این مورد می گوید که ممنوعیت تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان مصوبه شورای ترافیک شهرستان را دارد و علت نصب تابلو مقابل زیرگذر پل هم منبعث از همین مصوبه است.

وی گفت : شورای ترافیک شهرستان بابل در جلسه چهارم مهر ماه سال ۱۳۹۵ خود مصوبه ای را گذراند و عبور خودروهای سنگین را از زیر پل تاریخی محمد حسن خان ممنوع کرد و این مصوبه همچنان  قابلیت اجرایی دارد .ولیزاده افزود : در آن مصوبه شهرداری مکلف شده بود با نظارت میراث فرهنگی با ایجاد سازه ای مناسب مانع از تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمد حسن خان شود .

 وی افزود: در هفته جاری از این بنای تاریخی با حضور مسئولین مرتبط بازدید خواهد شد و تصمیم  لازم برای جلوگیری از تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی محمد حسن خان اتخاذ می‌شود.

 

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *