پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

“بابل” پایلوت ورزش پارا کاراته کشور

“بابل” پایلوت ورزش پارا کاراته کشور

      خبر گزاری آریا: مدیر مرکز توانبخشی بابل، گفت: ورزش پارا کاراته فعالیت خود را در مدت زمان کمی با مرکزیت مازندران در بابل آغاز کرده است تاکنون پیگیری‌های هیات ورزشی و اداره ورزش و جوانان شهرستان را داشتیم با توجه به اینکه اولین همایش آن امروز به صورت رسمی برگزار می‌شود خواستار حمایت مسئولان ورزشی در این زمینه هستیم.

با توجه به اینکه کودکان کم توان ذهنی به دلیل داشتن شرایط ویژه ذهنی و روانی در مقایسه با افراد سالم، تحرک کمتری داشته به همین علت دچار ضعف‌های جسمی، حرکتی هستند. ورزش می‌تواند سبب بهبود آمادگی جسمی به ویژه قلبی،عروقی و آمادگی عضلانی، تعادل و وضعیت بدنی از جمله زوایای ستون فقرات و ناهنجاری‌های اندام تحتانی، رفتار سازشی، سازگاری اجتماعی، رشد شناختی، یادگیری حرکتی و کاهش پرخاشگری شود.

تحقیقات نشان می‌دهد تمرین فیزیکی باعث بهبود مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و حرکتی، کاهش رفتارهای کلیشه‌ای کودکان اوتیسم و رفتارهای خود تحریکی آن‌ها می‌شود.

بابل پایلوت ورزش پارا کاراته کشور

     مرضیه نظری مدیر مرکز توانبخشی بابل در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ورزش پارا کاراته ورزشی رزمی دفاعی برای کودکان با نیازهای ویژه مثل بچه‌های کم توان ذهنی، سندروم و یا دارای مشکل ذهنی و هوشی بوده  که در مراکز توانبخشی به سر می‌برند.

وی به ضرورت این ورزش برای کودکان کم توان ذهنی، افزود: افراد کم توان ذهنی قادر به دفاع از خود در محیط‌های اجتماعی، مجامع عمومی و حتی در محیط کار خود در آینده نیستند لذا این ورزش کمک بزرگی به چابکی، واکنش و دفاع کردن خود در محیط‌های اجتماعی باشند تا بتوانند قدرتمندانه و با اعتماد به نفس بیشتر از خود به صورت کلامی و یا در صورت تهاجم، دفاع و محافظت کنند ضمن اینکه ذات ورزش سبب اعتماد به نفس، عزت نفس و افزایش توانایی حرکتی، جسمی و هوشی آن‌ها می‌شود.

نظری تصریح کرد: این ورزش برای نخستین‌بار در ایران در مرکز توانبخشی بابل با حمایت هیات ورزش با حضور مسئولان کشوری در حوزه ورزش و کاراته در استان با محوریت این شهرستان آغاز شد.

این مسئول با اشاره به اینکه پنج کودک کم توان ذهنی در ابتدا آموزش این سبک را فرا گرفتند، یادآور شد: امیدواریم با حمایت هیات ورزشی و سازمان‌های مرتبط با ورزش و بهزیستی بتوانیم تعداد بیشتری از این بچه‌های توانخواه را آموزش دهیم تا بتوانند از قابلیت بسیار خوب این ورزش در دفاع شخصی و افزایش هوش و عزت نفس استفاده کنند.

وی ادامه داد: توانبخشی مرکزی بابل از سال ۱۳۷۳ تاسیس شد و تمامی کودکان زیر ۱۵ سال که مشکل کلامی، حرکتی، ارتباطی، رفتاری و هوشی دارند زیر پوشش این مرکز هستند.

نظری با اشاره به اینکه این مدت افتخارات زیادی با توجه به محدودیت‌هایی که این بچه‌ها دارند کسب کردیم، گفت: کسب دیپلم افتخار بین‌المللی در زمینه تئاتر در چندین سال متوالی، دریافت لوح تقدیر از کشور بلغارستان و کشورهای اروپایی بابت نقاشی این کودکان توانخواه از افتخارات مرکز است که موجب شد برای ارتقاء استعداد آن‌ها ورزش پارا کاراته را برای این بچه‌ها فراهم کنیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به استعداد بچه‌های کم توان ذهنی و ارتقای وضعیت جسمی و روحی آن‌ها،  یادآور شد: این اقدام برای نخستین بار در کشور انجام شد لذا باید ظرفیت‌ها شناسایی و در معرض آزمون قرار گیرد.

نظری تصریح کرد: با توجه به افتخاراتی که این مرکز داشته و اطلاع از سختی کار پیشرو اما چشم‌انداز روشنی را پیش‌بینی می‌کنیم زیرا به ظرفیت این توانخواهان ایمان داریم و اینکه نیاز این کودکان به ورزش بیش از حوزه‌های دیگر بوده است.

وی با اشاره به ظرفیت مرکز توانبخشی بابل، تصریح کرد: ظرفیت این مرکز ۱۲۰ نفراست که ۸۰ نفر در صبح و ۴۰ نفر در بعد از ظهر پوشش داده می‌شوند همچنین از سن صفر تشخیص تا ۱۵ سالگی در مرکز حضور دارند و از خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی، روانشناسی، مشاوره، بازی درمانی و حرکت درمانی زیر نظر مربیان متخصص استفاده می‌کنند.

مدیرمرکز توانبخشی بابل به ضرورت همکاری دیگر موسسات برای شناسایی استعداد کودکان کم توان ذهنی اشاره کرد و یادآور شد: در بابل هفت مدرسه استثنایی و مراکز توانبخشی متعددی فعالیت دارد اگر مدیران و مربیان این مراکز در جریان قابلیت‌های این ورزش برای این بچه‌ها با نیازهای ویژه قرار گیرند و موردهای بیشتری را به ما معرفی کنند شاهد موفقیت‌های زیادی در این حیطه خواهیم بود.

نظری تصریح کرد: با توجه به اینکه بچه‌های کم توان ذهنی نیاز به فیزیوتراپی، کاردرمانی وامکانات توانبخشی برای تقویت مهارت‌های حرکتی و ورزیدگی دارند لذا از بهزیستی و تربیت بدنی، دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت انتظار داریم برخی امکانات توانبخشی را برای کمک به رشد این بچه‌ها در اختیار ما قرار دهند.

وی همچنین به تجهیزات و سالن ورزشی امن را از دیگر نیازمندی‌های این مرکز برشمرد که تربیت بدنی می‌تواند در اختیار مرکز قرار دهد، گفت: این کودکان به خاطرشرایط خاصی که دارند ممکن است دچار ضعف و نداشتن تعادل آسیب ببینند دراین حالت نیازمند امکانات بیشتری است.

آموزش ادوات رزمی به شکل رسمی در کشور

     رئیس سبک کوبودو کاراته ایران نیز اظهار کرد: سیستم کوبودو کاراته بیش از دو سال در ایران به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است اما سیستم پارا کاراته فعالیت خود را در مدت زمان کمی با مرکزیت مازندران در بابل آغاز کرده است که نخستین همایش آن امروز شاهد برگزاری رسمی آن هستیم.

عبدالرضا عرفانی با اشاره به اینکه آموزش‌های این حوزه برای آقایان و خانم‌ها آغاز شد، تصریح کرد: موفقیت خوب و چشمگیری در این حوزه برای بچه‌های کم توان شاهد بودیم.

این مسئول با بیان اینکه برای نخستین بار ادوات رزمی را به شکل رسمی آموزش می‌دهیم، گفت: کلاس‌های مختلف در بخش‌های بهزیستی با حضور مربیان برجسته در بابل برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار استان مازندران شهرستان بابل پایلوت اجرا این ورزش شد، گفت: از اصفهان و آذربایجان شرقی نیز درخواست فعالیت در این حوزه را داشتیم.

عرفانی خواستار حمایت بهزیستی و تربیت بدنی از این ورزش شد و تصریح کرد: ای کاش بازتاب تصویری این همایش را مردم کشور می‌دیدند تا استعداد این بچه‌ها و تاثیر این ورزش در روحیه و اعتماد به نفس، جسم و روح این کودکان را شاهد بودند.

وی همچنین با قدردانی از حمایت رئیس هیات کاراته مازندران و بابل از این سیستم یادآور شد: امسال ایران در مسابقات پارا کاراته آسیایی کسب مدال طلا داشت اگر از مربیان ما حمایت شود متعهد می‌شوم همین بچه‌های مازندران در مسابقات رسمی مدال طلا کسب کنند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *