پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

ثبت روستای ملی حصیربافی در بابل

رییس گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان بابل گفت: روستای درزی کلا آخوندی پایین بابل به عنوان روستای حصیربافی ملی ثبت شد.

 

خبرگزاری تسنیم: مهران فلاح، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: شهرستان بابل در سال‌های اخیر در حوزه گردشگری و خانه مسافر رشد صعودی داشته است.

 وی با بیان اینکه در  شهرستان بابل حدود 600 خانه مسافر و 3 هزار و333 اقامتگاه بوم گردی وجود دارد، گفت: شهرستان بابل بیشترین بافت و ابنیه تاریخی را در استان مازندران دارد و البته باید توجه داشته باشیم که این خانه‌ها به خاطر شرایط اقلیمی نیازمند نگهداری و مرمت هستند. در این حوزه لازم است خیرین نیک‌اندیش بابل به ما کمک کنند و با تشکیل مجمع  یا انجمن خیرین دوستدار میراث در این شهرستان  فعالیت‌های منسجم‌تری انجام شود.

فلاح با اشاره به ثبت ملی روستای حصیر‌بافان شهرستان بابل افزود: روستای درزی کلا آخوندی پایین که حصیربافی جزو شغل آبا و اجدادی اهالی روستا محسوب می‌شود و بیش از دو قرن قدمت دارد، به عنوان روستای ملی حصیربافی ثبت شد.

وی افزود: البته مدتی این روستا مهجور مانده بود، زیرا مردم و اهالی روستا در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه بودند که با حمایت معاونت صنایع دستی اداره کل، دوباره احیا شد و تاکنون 80 مجوز صادر شده است.

فلاح بیان داشت: درصدد هستیم تا این روستا را به روستای بین‌المللی و جهانی حصیربافی تبدیل کنیم.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این نکته هم اشاره کرد که در هر ماه به مدت چهار روز برای معلولان در محل موزه بابل نمایشگاه برگزار می‌شود و این طرح به مدت یکسال اجرا خواهد شد.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *