پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل؛ کاهش ۵۲ درصدی مرگ‌ومیر به شرط درمان زودهنگام آنفلوانزا

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل؛ کاهش ۵۲ درصدی مرگ‌ومیر به شرط درمان زودهنگام آنفلوانزا

    متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: تجزیه و تحلیل داده های افراد در یک بررسی نشان داده که درمان زودهنگام (طی ۴۸ ساعت از شروع علائم) در مقایسه با درمان با تاخیر، مرگ و میر آنفلوانزا را تا ۵۲ درصد کاهش می دهد.

سیما محسنی آهنگر، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه چهار نوع ویروس آنفولانزای A, B, C, D وجود دارد، اظهار کرد: تنها ویروس های آنفولانزای A و B باعث بیماری بالینی مهم انسانی و اپیدمی های فصلی می شوند و ویروس های آنفولانزای A باعث شدیدترین بیماری بالینی هستند که شایع ترین علت بیماری های اپیدمی فصلی و پاندمی در جمعیت های انسانی محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه آنفولانزا یک بیماری جدی است، تصریح کرد: سالانه حدود یک میلیارد نفر به آنفولانزا مبتلا می شوند که ۳ تا ۵ میلیون از آنها ابتلای شدید داشته و ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست می دهند.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: شروع ناخوشی در آنفلوانزا معمولا ناگهانی و عمدتا با تب و لرز، میالژی(درد عضلانی)، ضعف و بی اشتهایی، گلو درد و سرفه خشک همراه است؛ علائم گوارشی نیز گاها وجود دارد که تب معمولا بین ۲ تا ۴ روز طول می کشد اما سرفه ها برای مدت طولانی تری باقی می ماند.

محسنی آهنگر ادامه داد: بزرگسالان بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مزمن مانند (دیابت، بیماری های مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی، عصبی)، افراد با کاهش سیستم ایمنی بدن ( مثلا پس از شیمی درمانی، افراد بدون طحال، درمان طولانی مدت با کورتیکواستروئیدها)، زنان باردار تا ۲ هفته بعد از زایمان، افراد با بیماری چاقی (شاخص توده بدن بالای ۴۰) نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه آنفلوانزا در افراد سالم معمولا خودمحدود شونده است، گفت: درمان بیماری بدون عارضه در افراد سالم حمایتی است و شامل تب برها، مصرف کافی مایعات، استراحت و دور ماندن از محل کار یا مدرسه تا ۲۴ ساعت پس از قطع تب برای محدود کردن گسترش به دیگران استفاده می شود.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه افراد با آنفلوانزای عارضه دار ممکن است از درمان ضدویروسی سود ببرند، افزود: درمان اگر طی مدت ۴۸ ساعت از شروع علائم آغاز شود، موثرتر است و آن را نباید تا زمان آماده شدن نتایج ارزیابی ها به تاخیر انداخت. همچنین استفاده از داروهای ضد ویروسی مانند اوسلتامیویر و زانامیویر به عنوان درمان انتخابی آنفلوانزا توصیه شده است. این داروها انتشار ویروس از سلول های آلوده را مهار می کنند و میزان تکثیر ویروس را کاهش می دهند.

محسنی آهنگر افزود: در تجزیه و تحلیل داده های افراد مجزا در یک بررسی نشان داده شد که با درمان زودهنگام (طی ۴۸ ساعت از شروع علائم) در مقایسه با درمان با تاخیر، مرگ و میر آنفلوانزا تا ۵۲ درصد کاهش می یابد. 

وی خاطرنشان کرد: ما استفاده از درمان ضدویروسی برای بیماران سرپایی با شروع علائم آنفلوانزا در طی ۴۸ ساعت با عفونت آنفلوانزای تایید شده یا مشکوک و کسانی که در معرض خطر عوارض قرار دارند را توصیه می کنیم. همچنین درمان ضد ویروسی برای بیماران سرپایی با شروع علائم بیشتر از ۴۸ ساعت با عفونت آنفلوانزای تایید شده یا مشکوک که در معرض خطر ابتلا به عوارض هستند، با توجه به اینکه هنوز بهبودی نداشته اند، توصیه می شود.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل تاکید کرد: استفاده از داروهای ضدویروس در بیماران با آنفلوانزای غیر عارضه دار که بیشتر از ۴۸ ساعت از شروع علائم آنها گذشته است، توصیه نمی شود.

محسنی آهنگر یادآور شد: برای پیشگیری از آنفلوانزا باید در جاهای شلوغ و سربسته ماسک زده شود و همچنین مصرف میوه و مایعات بیشتر و استراحت بیشتر و خواب بهتر نیز توصیه می شود. همچنین بیماران از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و کورتون پرهیز نمایند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *