پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

سنت جالب سحری دادن در یک روستای درویش خیل بابل 

سنت جالب سحری دادن در یک روستای درویش خیل بابل 

      بانوان روستای درویش خیل بابل شب‌های احیا با پخت وعده سحری در سه شب میزبان همه روزه داران این روستا در مسجد هستند.

 

باشگاخ خبرنگاران جوان: بر اساس یک سنت دیرینه ۴۰۰ خانوار این روستا به سه دسته تقسیم می‌شوند تا در سه شب احیا وظیفه میزبانی از روزه داران در وعده سحری را به عهده بگیرند.

هر بانوی این روستا به تعداد ۴ یا ۵ نفر غذایی در منزل پخت می‌کند و بعد از برگزاری مراسم احیا و دعا و نیایش، غذا‌ها را در سینی بزرگ گردی که به آن مجمع می‌گویند می‌گذارند و به مسجد روستا می‌برد.

کدبانوهای این روستا برای پذیرایی از روزه داران سنگ تمام می گذارند و همه تلاششان را می کنند تا بهترین دستپخت را ارائه دهند. برنج طارم محلی ، گوشت و مرغ محلی ، لبنیات محلی پای ثابت غذای سحری در این روستا است .

در اینجا دیگر از ظروف یکبار مصرف و سفره های پلاستیکی خبری نیست، بانوان روستا که تا صبح برای پخت غذا بیدار بودند غذاها را در مجمع های مسی و فلزی به مسجد می برند درست شبیه پذیرایی از یک مهمان ویژه.

روزه داران بعد از برگزاری مراسم شب‌های احیا برای میل کردن غذا دور هم جمع می‌شوند و وعده سحری را در مسجد روستا میل می‌کنند.

به گفته اهالی روستای درویش خیل، این سنت، سینه به سینه از اجداد و نیاکانشان به آنان منتقل شده است و آن‌ها نیز تلاش می‌کنند تا این سنت را به فرزندان خود منتقل کنند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *