پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بابل

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بابل

     سرطان پستان بیشترین شیوع در مبتلایان به سرطان را در شهرستان بابل دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: دکتر جلاهی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در بررسی‌های انجام‌شده در شهرستان بابل سرطان پستان بیشترین شیوع در مبتلایان به سرطان را دارد و سرطان‌های معده، روده بزرگ، پوست و پروستات به ترتیب شایع می‌باشند.

او افزود: این مسئله نشان‌دهنده بالا بودن عوامل خطر مرتبط با این سرطان‌ها می‌باشد که نیازمند اقدامات پیشــگیرانه و شناســایی عوامل خطــر مرتبط، غربالگری، تشــخیص زودرس، درمان، اطلاع‌رسانی و آموزش می‌باشد.

دکتر جلاهی گفت: با تلاش برای ثبت سرطان‌ها از آزمایشگاه‌های پاتولوژی دولتی و خصوصی تحت پوشش این دانشگاه به‌صورت آنلاین در سامانه سیمای سرطان، نظام ثبت مبتنی بر جمعیت سرطان ارتقا داده شده و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها با آموزش و پیگیری به‌موقع در دستور کار قرار دارد، به‌نحوی‌که مرگ‌ومیر ناشی از سرطان از سال ۱۳۹۵ از حدود ۱۹ درصد به حدود ۱۴ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش‌یافته است.

او از کاهش ۱۰ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در بابل در ۶ سال اخیر خبر داد و افزود: این آمار نشان‌دهنده فعالیت‌های گسترده در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در این شهرستان می‌باشد.

دکتر جلاهی گفت: یکی از شاخص‌های مهم دستیابی به اهداف بیماری‌های غیر واگیر کاهش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها می‌باشد که بر همین اساس اجرای برنامه پیشگیری و کنترل ۴ بیماری دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی با پیشگیری و کنترل عوامل خطر مشترک بیماری‌های غیر واگیر مانند کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف الکل و دخانیات بر اساس دستورالعمل ایراپن در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت.

او افزود: مهم‌ترین عوامل خطر ایجادکننده بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات، چاقی، فشارخون بالا، دیابت و اختلالات چربی خون هستند که همگی ریشه در الگوی نامناسب زندگی دارند بطوریکه با شیوه و سبک زندگی سالم می‌توان شیوع بیماری‌های غیرواگیر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *