پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

موزه بابل در اختیار میراث مازندران می ماند

موزه بابل در اختیار میراث مازندران می ماند

میراث آریا: صادق برزگر در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث آریا درخصوص موضوع واگذاری موزه بابل گفت: توجه به سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۴ به مازندران و یکی از مصوبات سفر ایشان تاسیس موزه در استان بوده چرا که در آن زمان مازندران یک موزه نداشت.بر اساس مصوبات سفر مقام معظم رهبری تفاهمنامه‌ای بین شهرداری بابل و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران وقت مبنی بر اینکه اداره شهرداری این شهرستان که مربوط به زمان پهلوی اول بوده با کاربری فرهنگی در اختیار این اداره برای ایجاد موزه قرار گیرد.

برزگر ادامه داد: بعد این تفاهمنامه ساختمان شهرداری مرمت و بازسازی و درسال ۷۶ اولین موزه استان با نام تاریخ مازندران راه اندازی شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با بیان اینکه از اواسط دهه ۹۰ حوزه علمیه بابل با توجه به اینکه در گذشته و در دوره صفویه در نزدیکی گنجینه مدرسه علوم دینی قادریه فعالیت می کرد، گفت: حوزه علمیه بابل با استناد به وقفنامه های آن زمان ادعا کرد این گنجینه در عرصه این مدرسه علوم دینی ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با بیان اینکه در دوره رضا شاه این مدرسه کاملا تخریب و ساختمان بلدیه جایگزین آن شد، افزود: در سال ۹۲ شهرداری بابل ساختمان موزه را به حوزه علمیه واگذار و حوزه علمیه هم خواستار پرداخت اجاره از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران شد.

برزگر تصریح کرد: این اجاره تاکنون پرداخت نشده به همین دلیل در تاریخ ۱۴ فروردین سال جاری حوزه علمیه حکم تخلیه و پلمپ این ساختمان را می گیرد تا مجدد کاربری مدرسه علوم دینی و حوزه علمیه را پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه این موزه تنها موزه شهر بابل و از همه مهم‌تر از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان بوده است، خاطرنشان کرد: در جلسه با حضور فرماندار قرار شد قرارداد اجاره بین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران و حوزه علمیه بابل بسته تا اجاره به صورت ماهیانه یا سالانه پرداخت شود.

برزگر تصریح کرد: با اعلام میزان اجاره درخواستی حوزه علمیه گنجینه بابل و مراحل قانونی دوباره راه اندازی می شود و با توجه به قرار داشتن در  مرکز شهر و تبعات اجتماعی آن حوزه علمیه موافق به این است که به صورت اجاره در اختیار میراث قرار داشته باشد.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *