پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

بابل، پایلوت اجرای طرح منظومه روستایی مازندران

 رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بابل با اشاره به اینکه طرح منظومه روستایی به منظور توسعه روستاها در۱۲ استان کشور در حال اجراست گفت: بابل تنها شهر مازندران است که این طرح را اجرایی کرده است.

 

ایسنا: بابک جانمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا مازندران اظهار کرد: طرح منظومه روستایی برای توانمندسازی مردم روستاها در زمینه های اشتغال، معیشت، اقتصاد والبته عمرانی اجرایی شد.

وی افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و بالابردن سطح تولید را از چشم اندازهای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی برشمرد و تصریح کرد: در این طرح نقاط قوت روستاها شناسایی و اقدامات موثری متناسب با ظرفیت هر روستا برای رونق بخش گردشگری، اقتصادی، تولید واشتغال انجام و تسهیلاتی نیز به این بخش پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سه طرح منظومه روستایی در بابلکنار اجرایی شد گفت: منطقه بابلکنار شهرستان بابل از مزایای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بهره مند شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بابل با بیان اینکه طرح منظومه روستایی در ۴۰ روستای بابلکنار اجرایی شد تصریح کرد: مطالعات و شناسایی ضعف و قوت ها منطقه مورد بررسی قرار گرفت و کانون روستایی با حضور شوراها، دهیاران، روحانی روستا، نماینده کشاورزان، نماینده بانوان و نماینده بسیج محل ‌شکل گرفت که با توجه به نیازهای همان منطقه اعتباراتی نیز به آن اختصاص داده می‌شود .

وی افزود: افتتاح آسفالت ۵۰۰ متر جاده روستایی در پروژه روستای مس دره برای حل مشکلات دامداران منطقه و حمل ماشین های شیر از جمله این طرح بود.

وی پرداخت دو میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات در حوزه پرورش گل، نوغانداری، تولید پوشاک، و باغداری منطقه بابلکنار را از دست آوردهای این طرح برشمرد و گفت: در این راستا  تفاهم نامه به تعداد ۱۲ نفر از کمیته امداد و۲۵  نفر از بنیاد برکت برای توانمندسازی مردم منطقه انعقاد شد.

وی شناسایی و مطالعات برای کشت گیاهان دارویی متناسب با منطقه بابلکنار را از دیگر دست آور اجرا طرح منظومه روستایی در بابلکناربرشمرد وگفت: در این طرح ۱۱ روستای بابلکنار متناسب برای کشت گیاهان دارویی شناسایی شدند و با شرکت گیاهان دارویی در ساری نیز قرارداد همکاری منعقد شد.

وی بااشاره به اینکه برای ۶۳۱ نفر با همکاری جهادکشاورزی بابل کلاس آموزشی برگزار کردیم ادامه داد: براساس طرح ماده ۲۷ قانون برنامه برای سطح شهرستان بابل برنامه مطالعاتی انجام شده ومشاورین در حال بررسی ظرفیت های هر روستا با توجه به نیازسنجی منطقه هستند تا برنامه توانمندی مردم روستا در حوزه های مختلف اشتغال فراهم شود.

وی همچنین از اشتغال ۴۰ نفر در طرح منظومه روستایی در شهرستان بابل خبر داد. 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابل یادآور شد: در طرح نهضت ملی مسکن شهرستان بابل ساخت ۹۸ واحد مسکونی را در سه بلوک، ۱۸ واحدی شهرک چمران با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد، ۴۸ واحدی چمران ۲ با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین ۳۲ واحدی چهارراه نواب در مرحله دیوارچینی را از محل تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان در دستور کار دارد.

وی با اشاره به تهیه زمین برای ساخت مسکن برای روستاهای زیر ۲۵ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت از زمین های مازاد دستگاه های دولتی گفت: با دستور رئیس جمهور  در بحث مسکن روستایی ساخت ۴۰۰ هزار واحد سهم بنیاد مسکن کشور بوده که ۲۰۰ هزار واحد مربوط به روستاها و ۲۰۰ هزار واحد مربوط به شهرها بوده است.

جانمحمدی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ در حوزه مسکن روستایی به هزار و ۱۷۲ واحد مسکن، وام ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت شد که متقاضیان مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان نیز از تسهیلات متممی برخوردار شدند.

وی افزود: به هزار و ۴۱۴ واحد تسهیلات پرداخت شد که بیشترین تسهیلات حوزه مسکن روستایی در سطح استان را شهرستان بابل جدب کرد.

جانمحمدی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۰ تاکنون در ۱۶۲ روستا ۳۱ هزار جلد سند از ۶ بخش شهر زیر ۲۵ هزار نفر صادر شد تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز ۴۰۰ جلد سند صادر شد که ۳۵۰ جلد در حوزه ثبنی بابل و۵۰  جلد سند در حوزه ثبتی بندپی بوده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بابل یادآور شد: در بحث عمرانی نیز اعتبارات ۲ سال شهرستان ۷۶ میلیارد تومان بوده که با پیگیری انجام شده ۵۳ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

وی از تخصیص نقدی اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی درحوزه اعتبار قیر در کنار اعتبار اوراقی در حوزه عمرانی خبر داد و افزود: با این اعتبار برای ۷۵ روستا طی دوسال به مساحت ۶۰ کیلومتر اجرا آسفالت انجام شد.

جانمحمدی گفت: بازنگری طرح ۶۲ روستا را در دستور کار داشتیم که برای ۵۰ روستا این بازنگری انجام شد وبا پیگیری انجام شده این تعداد را به ۷۰ روستا رساندیم.  

وی افزود: درصد بهره وری در اجرا طرح هادی ۲۶درصد بوده که طی دوسال به ۳۲ درصد رسید.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *