پرسجو / پِرسِجو
پرسجو / پِرسِجو

دغدغه های مسوولان و استادان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در نشست با وزیر علوم

دغدغه های مسوولان و استادان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در نشست با وزیر علوم

      مسوولان و استادان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل پنجشنبه شب در نشست با وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری کمبود فضا ، طولانی شدن طرح های توسعه ای ، مهاجرت اعضای هیات علمی و فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی را از مهمترین دغدغه های این دانشگاه عنوان کردند.

 

خبرگزاری ایرنا: اعضای شورای دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در نشست با دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری که با حضور استاندار مازندران در محل این دانشگاه برگزار شد،گفتند:این دانشگاه در شرایطی رتبه نخست دانشگاه صنعتی کشور و ۱۸ عضو هیأت علمی و پنج دانش‌آموخته این دانشگاه در میان ۲ درصد دانشمندان پراستناد جهان در سال ۲۰۲۲ معرفی شدند که با چالش ها و نیازمندی های زیادی مواجه است.

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این نشست با بیان این که حدود ۷۵میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی ، باز سازی ساختمان ها ، بهبود تغذیه دانشجویان و طرح های نیمه کاره ساختمان های دانشکده ها نیاز است، گفت: اکنون ساختمان دانشکده برق با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند اعتبار ویژه است.

دکتر بهرام عزیرالله گنجی با ذکر این نکته که دانشکده های صنعتی نوشیروانی با کمبود فضا برای توسعه آزمایشگاهی مواجه هستند، ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه به سمت نسل سوم و چهارم رفته و مجوز مرکز رشد ، نوآوری و فناوری ، پردیس علم و فناوری را گرفته ایم ، اما در تهیه زمین مشکل جدی داریم.

وی با بیان این که خوابگاه و سلف سرویس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با کمبود هایی مواجه است، اظهار داشت: در این شرایط دانشگاه ۴۰ میلیارد تومان بدهی در این خصوص دارد.

وی فعالیت های پژوهشی دانشگاه را با هدف کار آفرینی دانست و گفت: در صدد هستیم ایده دانشجویان و استادان به محصول تبدیل شود، اما مشکل جدی در توسعه و تهیه نیازمندی ها وجود دارد.

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به وجود آزمایشگاه های مختلف با تجهیزات اشاره کرد و گفت: دانشگاه برای نوسازی تجهیزات به کمک ویژه وزارتخانه نیازمند است.

مهارت آموزی در دانشگاه صنعتی ضعیف شده است

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز به مهارت افزایی و اشتغالزایی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: توقع داریم آئین نامه های موجود برای افزایش هیات علمی به درستی اعمال شود.

دکتر حمید رضا توکلی بر لزوم بازنگری در درس های آزمایشگاهی در دانشگاه های تاکید کرد و ادامه داد: اکنون به دستگاه های جدیدی نیاز داریم تا دانشجو ، خودش آزمایش کند ، چراکه اگر فقط استاد آزمایش را انجام بدهد و دانشجو به دلیل فرسودگی تجهیزات به صورت عملی کار نکند ، آموزش به مهارت ختم نمی شود.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نسبت به مهاجرت هیات علمی هشدار داد و گفت: برای حفظ استادان هیات علمی باید ضریب احکام غیر مستمر را مستمر کنیم تا انگیزه برای مهاجرت هیات علمی کم شود.

توکلی با بیان این نکته که هیات علمی جوان با مشکلات زیادی از جمله مسکن، خودرو و معیشت مواجه هستند ، گفت: وزارت علوم باید نسبت به پرداخت حق و حقوق آنان بیشتر توجه کند.

معاون اداری مالی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز گفت: دانشگاه از نظر فضای فیزیکی محدود است ، اکنون دانشکده های مهندسی برق و کامیپوتر در حال ساخت است که طبق پیش بینی اگر تامین اعتبار شوند تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

دکتر علیرضا خسروی :با بیان این که مجوز دانشکده مهندسی مکانیک و شیمی برای این دانشگاه صادر شده است، گفت: باز سازی دانشکده ها نیز ضروری است که به اعتبار زیادی نیاز دارد.

وی بر لزوم افزایش بودجه سال آینده دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تاکید کرد.

امام جمعه بابل نیز در این نشست به مشکلات زباله ، پسماند و فاضلاب که بلای جان مازندران شده است ، اشاره کرد و گفت: دانشگاه صنعتی نوشیرانی با داشتن استادان و دانشجویان می تواند با ارایه طرح های علمی و راه حل های عملی کمک کار توسعه استان باشد.

حجت اسلام حسن روحانی افزود: اگرحمایت های مالی برای نوسازی و تجهیزات آزمایشگاهی این دانشگاه را داشته باشیم، به توسعه استان نیز خواهیم رسید.

وی وحدت علمی میان دانشگاه های مازندران را ضروری دانست.

یکی از اعضای هیات رییسه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: اولین مشکل این دانشگاه کمبود زمین و فضا کم است.

وی با بیان این که دانشگاه فنی و مهندسی در آزمایشگاه ها نیاز به مواد اولیه دارد که گران و هزنیه بر است ، افزود: با توجه به اهمیت نقش مازندران در توسعه مبادلات کالا از طریق حمل و نقل دریایی باید حوزه شناخت از دریا ، زیست و فیزیک دریای خزر را از طریق دانشگاه صنعتی بهتر رصد کنیم.

وی اظهار داشت: اکنون مطالعات جامع از دریای خزر به لحاظ استفاده توسعه ای نداریم، کشتی رانی و مهندسی کشتی سازی در دانشگاه صنعتی مازندران باید مورد توجه قرار بگیرد ، این اقدام علمی با توجه به حجم بالای تبادلات اقتصادی در دریای خزر مهم و ضروری است.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دارای حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۶ دانشکده مهندسی شیمی، عمران، برق و کامپیوتر، مکانیک ، صنایع و مواد و دانشکده علوم پایه با ۴۰۰ کارمند و عضو هیات علمی است.

بیش از ۲۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه تحصیل می کنند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *